06-53593984
info@yokoten.nl

Geplande wachttijden verkorten met SMED

Onze aanpak: Mobiliseren van Medewerkers

Veel mensen beschouwen geplande wachttijden, zoals omstellen en schoonmaken van machines als onvermijdelijk, het hoort nu eenmaal bij het proces. In traditionele definities voor het berekenen van het machinerendement gaan de geplande stilstanden zelfs niet eens ten koste van dit rendement. Zo kunnen machine-rendementen tussen de 90% en de 100% liggen (of nog hoger) terwijl de machine wel degelijk regelmatig stilstaat vanwege een omstelling of een geplande onderhouds- of schoonmaakactiviteit. Het effect daarvan is dat deze verliezen onzichtbaar blijven, maar het rendement is dan wel prettig hoog! Ondanks dat de planning met deze wachttijden rekening houdt en iedereen ze als een noodzakelijk kwaad ziet, blijven het verliezen die geld en tijd kosten.

Geplande wachttijden kunnen altijd korter – met SMED.

De methode die uitermate geschikt is voor het verkorten van deze wachttijden heet SMED, Single Minute Exchange of Die (vrij vertaalt: binnen enkele minuten mallen verwisselen). Deze afkorting suggereert dat SMED een methode is die specifiek voor productiebedrijven bedoeld is. Oorspronkelijk is dat ook zo, SMED is ontstaan en ontwikkeld in productiebedrijven. Maar niet alleen productiebedrijven kennen in hun processen wachttijden die je met SMED kunt verkorten. Denk ook bijvoorbeeld aan vliegmaatschappijen. Zij verdienen geld door met vliegtuigen passagiers te verplaatsen. Een vliegtuig creëert alleen waarde wanneer deze, gevuld met passagiers of lading, vliegt. De totale tijd tussen landen en opstijgen is wachttijd of omsteltijd. Traditionele vliegmaatschappijen hebben omsteltijden, of ‘omkeertijden’ zoals ze het zelf wel noemen, van wel twee uur of meer. Prijsvechters laten zien dat een ‘omsteltijd’ van minder dan 30 minuten mogelijk is. Ook de pitstop in Formule 1 racen is een bekend voorbeeld van een stop die met handige instrumenten en samenwerking flink kort kan.

De adviseurs en trainers van Yokoten kunnen u helpen bij het analyseren en verkorten van de geplande stilstanden in uw organisatie. Bijvoorbeeld door coaching van een verbeterteam met een SMED-opdracht of door training van teamleiders en medewerkers in de SMED-methodiek.

Praktijkervaring

Onze adviseurs hebben ervaring in het invoeren en onderhouden van continu leren en verbeteren bij allerlei typen organisaties. Ze hebben zelf verbetertrajecten getrokken in leidinggevende posities en hebben tientallen jaren ervaring in het trainen van de medewerkers en het adviseren van het management in hun rol.

Organisaties die we nu of in het verleden hebben kunnen helpen met het verkorten van hun geplande wachttijden met SMED

Campina, Culivers, General Electric, Greif, Heineken Nederland BV, Hill´s Pet Nutrition, SmurfitKappa.

Dat is wat Yokoten kenmerkt: een praktische aanpak met een mix van maatwerk trainingen en begeleiding op de werkvloer en in de directiekamer. We coachen het management bij het uitstippelen van de route naar continu leren en verbeteren. We trainen de betrokkenen en we coachen en adviseren bij het uitvoeren van dag- en weekstarts, kaizenteams, het maken van A3-rapporten, enzovoort.


Boeken:


Meer informatie over onze aanpak of onze trainingen en begeleiding?
Bel 06-53593984 of mail naar bertteeuwen@yokoten.nl