06-53593984
info@yokoten.nl

Continu leren en verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri

Dagstarts, daily standups, ze zijn hip. Staand bij een bord een prestatiedialoog houden met je team, of via Teams. Het zou een plek kunnen zijn om elkaar te informeren, continu collectief te verbeteren en om stoom af te blazen. Dagstarts kunnen de teamgeest versterken. Maar het gaat niet altijd zoals het moet. Er komt niets uit, het duurt te lang, het leeft niet, of het is geen dialoog, maar een monoloog van de chef. In dit boek vind je tips om de dag- of weekstart en de prestatiedialoog te verbeteren. En wat de belangrijkste voorwaarden zijn om het tot een succes te brengen. Ook staan er tips in hoe je het dagstartbord kunt indelen.

Elke dagstart staat niet op zichzelf. Je kunt als afdeling niet autonoom bepalen waar je het over wilt hebben in je dag- of weekstart. Het gesprek in elke dagstart, de doelen en resultaten die besproken worden, zou moeten passen bij de andere prestatiedialogen in dag- en weekstarts door de gehele organisatie heen. Van de top tot de werkvloer. Ze vormen een cascade van prestatiedialogen om collectief te verbeteren in de juiste richting: de organisatiedoelen. Dagstarts zijn een belangrijk onderdeel van Hoshin Kanri.


Hoshin Kanri

In veel organisaties functioneren strategievorming en het verbeteren op de werkvloer als twee parallelle werelden. Het management besteedt veel tijd en geld aan het ontwikkelen van een meerjarenstrategieën communiceert deze naar de medewerkers. Als je dan vervolgens op de werkvloer luistert waar het gesprek over gaat, zoals bij dag- en weekstarts, is de koppeling van wat er op de werkvloer speelt met die strategie niet merkbaar. De waan van de dag heerst en men verbetert alles wat op het pad komt zonder zich af te vragen of het bijdraagt aan de strategische richting. Hoe zorg je nu dat verbeteractiviteiten en projecten bijdragen aan de gekozen richting waar de organisatie heen wil, en dat er geen verbeterprojecten worden gestart die geen enkele bijdrage leveren aan de gekozen richting? Waar vindt de prestatiedialoog plaats? HoshinKanri is een in de VS en Japan ontwikkelde methodiek die het operationeel maken van de verbeterstrategie ondersteunt.

Onderwerpen (o.a.): de Doelenmatrix (voor wie creëer je waarde en hoe meet je dat), Catchballsystemen (medewerkers betrekken bij het bepalen van de verbeterstrategie), de X-Matrix (instrument om de koppeling zichtbaar te maken tussen strategie en geplande verbeterinitiatieven en projecten), de jaarlijkse PDCA-cyclus en de prestatiedialoog in dag- en weekstarts

Uitgeverij Yokoten
250 pagina’s in kleur
ISBN 978-90-815036-3-1 (release: juli 2017)

Te bestellen bij elke (internet)boekhandel. De boekprijs is 32,- Voor bestellingen van 10 of meer exemplaren zijn er interessante kortingen tot wel 30%. Vraag om een aanbieding via info@yokoten.nl.